Movement based learning

Leren gebaseerd op beweging

Als we worden geboren, hebben we veel neuronen in ons brein, maar ze hebben nog niet veel verbindingen. Het doel van de ontwikkeling van onze hersenen is om zoveel mogelijk van deze verbindingen te maken. Dit gebeurt wanneer we bewegen en onze zintuigen gebruiken. Beweging en zintuiglijke ervaringen werken samen om ons brein te ontwikkelen. Elke beweging die we maken en alles wat we voelen wordt opgeslagen in ons brein als een soort herinnering aan die beweging. Als we deze bewegingen herhaaldelijk doen, worden de verbindingen in ons brein sterker. Onze hersenen hebben ook ingebouwde bewegingspatronen die ons helpen bij alledaagse activiteiten, zoals lopen. Deze patronen hangen af van hoe ver ons centrale zenuwstelsel is ontwikkeld. Naarmate het centrale zenuwstelsel volwassener wordt, worden onze bewegingen ook volwassener en vaardiger.

Onderzoek laat blijken dat bij het bekijken van de ontwikkeling van kinderen, doelgerichte oefeningen kunnen helpen bij het versnellen van hun motorische vaardigheden. Het samenspel tussen de groei van ons verstand en ons lichaam laat zien dat beweging inderdaad een positieve invloed heeft op de groei van ons brein.


Dan nu de drie dimensies voor leren

We baseren onze aanpak op drie verschillende manieren van bewegen die in verband staan met de anatomische vlakken van ons lichaam: de Focus-dimensie, de Centering-dimensie en de Lateraliteits-dimensie.

De eerste manier van leren, met betrekking tot de ontwikkeling van ons brein, heeft te maken met Focus (voor- en achterkant van ons lichaam) en ons bewustzijn van de ruimte om ons heen en onze zintuiglijke waarneming.

De tweede manier van leren heeft te maken met Centering (boven- en onderkant van ons lichaam) en ons bewustzijn van onszelf.

De derde manier van leren heeft te maken met Lateraliteit (rechts en links) en hoe we informatie samenvoegen en uiten.

Wanneer we activiteiten kiezen die passen bij het ontwikkelingsniveau binnen deze drie manieren van bewegen, concentreren we ons op de gebieden waarin een kind er klaar voor is om actiever en intrinsiek gemotiveerd te leren. Op deze manier zal het kind zijn lichaam gebruiken op een manier die zijn hele brein activeert.