Wat doe ik?


Spel, beweging en creativiteit

In mijn rol als kindercoach leg ik de nadruk op het versterken van de sociale en emotionele vaardigheden van kinderen. Ik wil hen te helpen hun emoties beter te begrijpen en hun innerlijke kracht te ontdekken, zodat ze zelfverzekerd en veerkrachtig kunnen groeien.

Mijn aanpak omvat het gebruik van diverse creatieve en speelse oefeningen, ontworpen om de kwaliteiten en talenten van elk kind te verkennen. Door deze activiteiten aan te reiken, moedig ik hen aan om hun eigen unieke sterktes te ontdekken en te omarmen.

Het doel is om kinderen te empoweren, hen de instrumenten te geven om zelfbewustzijn en zelfregulatie te ontwikkelen. Hierdoor worden ze beter uitgerust om met sociale uitdagingen om te gaan, relaties op te bouwen en emotionele veerkracht op te bouwen.

Mijn passie ligt in het begeleiden van kinderen op hun reis naar persoonlijke groei en ontwikkeling, waarbij ik geloof dat creativiteit, bewegen en spel de beste manier zijn om hen te laten bloeien.


Reflexintegratie

In het complexe samenspel van groei en ontwikkeling bij kinderen, spelen primaire reflexen een hele belangrijke rol. Deze reflexen zijn aangeboren en vormen de bouwstenen van ons neurologische systeem. Ze zijn nodig voor vroege ontwikkelingsmijlpalen en het leren van basisvaardigheden. Maar wat gebeurt er als deze reflexen niet goed ontwikkeld zijn of uit balans zijn?

Wanneer primaire reflexen actief blijven, zelfs na de typische ontwikkelingsfase, kunnen ze aanzienlijke belemmeringen veroorzaken. Dit staat bekend als “niet-geïntegreerde reflexen,” en de impact ervan kan zich manifesteren op verschillende gebieden van het leven van een kind.

  • Moeite met Leren: Het kunnen ervaren van moeilijkheden bij het leren van lezen, rekenen, schrijven en andere academische vaardigheden. Het brein kan gefragmenteerd en overbelast raken, waardoor leren een uitdaging wordt.
  • Evenwichtsproblemen: Het behouden van evenwicht en coördinatie kan een uitdaging zijn. Dit kan invloed hebben op de motorische vaardigheden van een kind, zoals lopen, rennen en fietsen.
  • Concentratieproblemen: Het vasthouden van aandacht en concentratie kan moeilijk zijn, wat zich kan uiten in rusteloosheid of afleidbaarheid.
  • Gedragsproblemen: Sommige niet-geïntegreerde reflexen kunnen leiden tot emotionele uitdagingen en gedragsproblemen, zoals angst, frustratie en zelfs woedeaanvallen.

De aanwezigheid van niet-geïntegreerde reflexen wijst op een belemmering in de ontwikkeling van het neuro-motorische systeem en het daarbij horende zenuwstelsel. Er zijn effectieve manieren om deze uitdagingen aan te pakken en kinderen te ondersteunen bij het ontwikkelen van een gezond neuro-motorisch systeem.

“Reflexintegratie is een benadering die gericht is op het herstellen en in evenwicht brengen van deze primaire reflexen. Door middel van specifieke oefeningen en technieken kunnen niet-geïntegreerde reflexen worden omgevormd, waardoor de weg naar een bloeiende ontwikkeling wordt geopend. Dit helpt kinderen om zich zowel op school als in hun persoonlijke ontwikkeling volledig te ontplooien.

Elk stukje reflexintegratie is een stap voorwaarts naar een leven met meer balans, focus en mogelijkheden. Het biedt kinderen de kans om te bloeien en zich te ontwikkelen in de wereld om hen heen.



Visuele Screening en Trajectbegeleiding

Heb je ooit gehoord van visuele disfunctie? Het is een probleem waarbij de ogen niet goed samenwerken, wat zowel motorische als cognitieve problemen kan veroorzaken. Dit kan leiden tot leer- en gedragsproblemen bij kinderen. Gelukkig kunnen we veel van deze problemen vroegtijdig signaleren en aanpakken om stress, faalangst en onnodige leerachterstanden te voorkomen.

Zien zou immers een moeiteloos proces moeten zijn, maar een incorrecte oogsamenwerking kan diverse klachten veroorzaken, waaronder:

  • Problemen met leren, schrijven en lezen
  • Concentratieproblemen
  • Verminderde motorische vaardigheden
  • Geen goede oog-handcoördinatie
  • Vermijden van lezen
  • Hoofdpijn en jeukende ogen
  • Gedragsproblemen

Het kan zelfs leiden tot verkeerde diagnoses zoals dyslexie, terwijl de oorzaak eigenlijk een visueel probleem is. Deze symptomen lijken namelijk sterk op elkaar. Kinderen kunnen bijvoorbeeld moeite hebben met het volgen van tekstregels of dubbel zien.

Een Oplossing Binnen Handbereik
Kinderen die met deze visuele problemen kampen, hebben moeite om te vertrouwen op visuele informatie en raken snel afgeleid. Dit bemoeilijkt de ontwikkeling van een goed visueel woordbeeld. Gelukkig zijn dergelijke problemen vaak goed op te lossen. Als er vermoedens zijn van dyslexie, is een functioneel optometrisch onderzoek sterk aanbevolen.

Problemen zoals wazig zicht, hoofdpijn, verminderd ruimtelijk inzicht en gedragsproblemen kunnen allemaal worden toegeschreven aan een slechte oogsamenwerking. Vaak kunnen aangeboden oplossingen lees- en leerproblemen aanzienlijk verminderen.

Opleiding Visuele Screening en Trajectbegeleiding
Ik ben gecertificeerd om een visueel vooronderzoek uit te voeren en, indien nodig, uw kind door te verwijzen naar een FON oogspecialist. Met de nodige training en ervaring kan ik met slechts een paar testvragen en oefeningen bepalen of de ogen van uw kind goed samenwerken. Bovendien maak ik gebruik van de bioptor, een visueel meetapparaat dat helpt om eventuele vermoedens nauwkeurig vast te leggen en te bevestigen of er inderdaad sprake is van een visuele disfunctie.